הסתכלות פנימית קבלה לעם

היום הייתה לי שיחה עם חברה קרובה. היא סיפרה לי שלאחרונה היא נתקלת ברשתות החברתיות בהרבה תכנים של רוחניות והסתכלות פנימית אבל היא לא ממש מצליחה להבין מה זו הסתכלות פנימית ואיך עושים את זה. "אומרים לי שאני צריכה להסתכל פנימה בצורה אובייקטיבית ולהבין מה אני צריכה לתקן בפנימיות שלי. איך אני יכולה להסתכל פנימה בצורה אובייקטיבית? הרי אדם הוא ייצור הכי סובייקטיבי שיכול להיות!" אמרה בתסכול.

הסתכלות פנימית באמת נשמעת כדבר לא פשוט. אנחנו בדרך כלל חושבים טובות על עצמנו, איך אנחנו יכולים להסתכל פנימה בצורה אמיתית ולהודות בחסרונות שלנו? אם נלך רגע למקורות, כתוב במסכת נגעים: "כל הנגעים אדם רואה חוץ מנגעי עצמו". כבר אז ידעו החכמים לומר זאת על אופי האדם ולימים אנחנו מכירים את המשפט הזה יותר בדמות: "אין הגמל רואה את דבשתו". אם כך, איך אפשר לתרגל הסתכלות פנימית?

ברשותכם, אחזיר אתכם לרגע לבית הספר לשיעור גיאומטריה המדבר על חוק פשוט מאוד – 'חוק ההחזרה': החזרה היא תופעה המתרחשת כאשר אור פוגע במשטח, וחלק ממנו או כולו מוחזרים אל המרחב בזווית החזרה, כלומר, נוצרת השתקפות.

פשוט נכון? האמת שכן. חוק מאוד פשוט. וכמו שהוא מתקיים במישור הפיזי, כך הוא גם מתקיים במישור הרוחני כמו שמסבירים בני ברוך. ההשתקפות שקורית באור שפוגע במשטח היא בדיוק אותה השתקפות שקורית בין בני אדם. כאשר אני עומדת מול אדם ומוקרנת כלפי תחושה מסוימת מאותו אדם, זו בעצם הפנימיות שלי שמוקרנת החוצה פוגעת באדם ממולי ומוחזרת אלי (בדיוק כמו אותו אור בחוק ההחזרה). זה אומר שכל אדם שאני פוגשת הוא בעצם סוג של מראה המשקפת לי את הפנימיות שלי ואם אני באמת רוצה לעשות עבודה פנימית והסתכלות פנימית אמיתית כל שאני צריכה לעשות הוא לבדוק איזו תחושה עולה בי מתוך האדם שמולי.

אם התחושה היא תחושה נעימה, אוהבת, מכילה או כל רגש חיובי אחר, זה אומר שהחלקים האלו, התחושות האלו נמצאים בי. אבל מה קורה כשאנחנו נפגשים עם אנשים שמעוררים בנו תחושות לא נעימות, שליליות או אפילו תחושות של כעס או שנאה? האמת במקרה הזה מאוד פשוטה (אם כי לא תמיד נעימה) – הדבר שמעורר בי את התחושות הקשות זה בדיוק הדבר שאני צריכה לתקן בתוך עצמי. זו הסתכלות פנימית אמיתית!

כמו שאומר הרב לייטמן, אם המטרה שלכם בהסתכלות פנימית היא להבין מי אתם באמת וללמוד להיות אנשים טובים יותר, אין מנוס מלהסתכל באמת העירומה בלי פחד. כי אם לא נדע מה שבור איך נדע לתקן? – ברגע שאנחנו מבחינים בקילקולים שלנו אנחנו יכולים לתקן את המידות.

אז בפעם הבאה שאתם נתקלים במישהו שמעורר בכם תחושות קשות, שנייה לפני שאתם כועסים – היזכרו שהוא בעצם המראה שלכם והוא בא לעזור לכם לתקן את הפנימיות שלכם. בסוף גם תגידו לו תודה.