צדיקים ורשעים בקבלה

חשבתם פעם מה זה אומר להיות צדיק או רשע? אנחנו מכירים את גיבורי העל מסדרות הטלוויזיה והסרטים שנקראים להציל את האנושות מנבל כזה או אחר המתכנן להשתלט על העולם. בסרטים האלו הנבל בדרך כלל מונע מאגו משתולל הרוצה להשליט את מרותו ולגרום לאנושות לעשות כדברו. משום מה זה קצת מזכיר את האגו האנושי הכללי לא? לפעמים יש לנו רצון שיעשו כדברנו, בדרך שלנו, איך שאנחנו רוצים. ואם רצוננו לא נעשה אנחנו מרגישים פגועים, נעלבים וכעוסים.

הקבלה מסתכלת על צדיקים ורשעים בצורה דומה. ההבדל היחיד הוא שעל פי הקבלה, הצדיק והרשע נמצאים שניהם בנו והמלחמה ביניהם היא בעצם מלחמה פנימית המתרחשת בתוכינו. 

צדיק נקרא כך משום שהוא מצדיק ורשע נקרא כך משום שהוא מרשיע. אבל את מי אנחנו שופטים? את מי אנחנו בעצם מצדיקים או מרשיעים? ומתי? לשם כך, צריך לצאת רגע מעצמנו ולהתבונן מנקודת מבט עליונה יותר.

על פי הקבלה, הבורא הוא בעצם מערכת חוקים. חוקי טבע. חלק מהחוקים אנחנו מכירים ואפילו יכולים לראות – חוק הכבידה, חוק האינרציה, חוק המחזוריות בטבע וכדומה. אבל יש חוקים נוספים שרובנו לא מודעים אליהם, דבר שלעיתים גורם לנו סבל או כאב מכיוון שאנחנו פועלים נגש הטבע, נגד הבורא. כמו שאם נתכחש לכח הכבידה ונקפוץ מבניין נסבול מתוצאה מאוד כואבת, כך יקרה אם נתכחש לחוקי הטבע האחרים.

מכיוון שכך, כשאנחנו חווים מצבים בחיינו אנחנו צריכים לזכור שכל מצב ומצב מגיע מתוך החוקיות של המערכת הזו. כשקורה לנו דבר טוב אנחנו בדרך כלל משבחים את עצמנו או מזלנו הטוב ונהנים מהסיטואציה. אפילו נותנים לעצמנו קרדיט שפעלנו נכון ובחכמה. אבל מה קורה כשאנחנו חווים מצב קשים, רעים שגורמים לנו סבל? 

הנטייה האנושית היא לחפש את האשם בכל מה שקשור לסבל. ישנה אימרה ידועה של נשיא ארה"ב לשעבר ג'ון פ. קנדי שאמר "להצלחה אבות רבים, אך הכישלון הוא יתום". אנחנו בדרך כלל נוטים להאשים מישהו אחר במקום לקחת אחריות על המצב. לכאן בדיוק נכנס עניין ההרשעה וההצדקה. אדם הזוכר את מערכת החוקים הזו, את הבורא, יודע שכל דבר, כל מצב, טוב או רע, מגיע ממנו, מהחוקיות הזו. כשאנחנו מצדיקים את הסיטואציה, מצדיקים את הבורא שהכל ממנו – אין עוד מלבדו טוב ומטיב, אנחנו בעצם נקראים צדיקים וכשאנחנו מרשיעים את הבורא אנחנו בעצם הרשעים בסיפור. כל מדרגה רוחנית מתחלקת לשניים: רשע וצדיק. אם האדם מצדיק את הבורא הוא נקרא "צדיק" ואם האדם מרשיע את הבורא הוא נקרא "רשע". 

אז בפעם הבאה, כשאתם באים לשפוט את הסיטואציה, תזכרו שאתם בעצם שופטים את המדרגה הרוחנית שאתם נמצאים בה. איך תשפטו?…